• INLOGGEN
  • Geen producten in je winkelmand.

ACT voorbeeldrapport

🕒 45 minuten – 240 vragen

🇳🇱 – 🇬🇧 – 🇫🇷 – 🇩🇪

 

Adaptieve Capaciteiten & Algemene Intelligentie vragenlijst bestaande uit drie subtesten die samen het domein intelligentie meten.

  • De ACT Algemene Intelligentie kan worden ingezet bij selectie- en adviessituaties.

Voordelen adaptief testen:

Bij traditionele tests wordt er vanuit gegaan dat iedere vraag even moeilijk is. Bij een adaptieve test hebben we op basis van onderzoek vastgesteld hoe moeilijk iedere opgave is. Iedere kandidaat krijgt andere items, passend bij zijn/haar niveau. Simpel gezegd, wanneer iemand een vraag fout beantwoordt, volgt er een makkelijkere vraag en wanneer iemand een vraag goed beantwoordt, volgt er een wat moeilijkere vraag. Op deze manier wordt het niveau van de kandidaat tijdens het maken van de test vastgesteld.

Hierdoor vermijden we dat kandidaten die een laag niveau hebben veel te moeilijke vragen krijgen, en dat kandidaten met een hoog niveau veel te makkelijke vragen krijgen. Het voordeel hiervan is dat we preciezer en sneller kunnen vaststellen wat iemands niveau is.

In de praktijk betekent dit dat iedere kandidaat een andere test krijgt. Iedere subtest heeft momenteel ruim 200 vragen, waar het systeem steeds de meest passende kiest. Als het niveau van de kandidaat betrouwbaar genoeg is gemeten, stopt de subtest. De kandidaat kan dan even pauzeren en vervolgens verder gaan met de volgende subtest.

Her-testen De ACT biedt daarnaast de mogelijkheid om kandidaten te her-testen, met de Approve Test. Hierdoor is het mogelijk om testen thuis te laten maken, om later onder gecontroleerde omstandigheden een her-test uit te voeren. Wanneer deze een verschil laat zien, is het aan te bevelen de test te herhalen. De kandidaat krijgt dan altijd nieuwe vragen te zien, om leereffecten te voorkomen.

De ACT bestaat uit drie subtesten:

Numeriek

Bij de numerieke test wordt de kandidaat gevraagd om het logische verband in een reeks van cijfers te ontdekken. Deze analytische capaciteit is
van belang voor functies waarbij berekeningen gemaakt worden en functies waarbij op basis van numeriek materiaal conclusies moeten worden getrokken. Voorbeeldvraag uit subtest numeriek act-cijferreeksen-voorbeeld

Abstract

Bij de abstracte test wordt de kandidaat gevraagd om in een reeks figuren een patroon te ontdekken en deze op logische wijze toe te passen. Deze analytische capaciteit is van belang voor functies die conceptueel complex zijn en waarvoor probleemoplossend vermogen gevraagd wordt. Voorbeeldvraag uit subtest abstract act-figurenreeksen-voorbeeld

Verbaal

Bij de verbale test wordt de kandidaat gevraagd om uit zes woorden, precies die twee woorden te kiezen die tezamen met de twee aangeboden woorden een analogie vormen. Deze verbaal-analytische capaciteit is van belang voor functies waarvoor verbaal en/of schriftelijk redeneervermogen gevraagd wordt. Voorbeeldvraag uit subtest abstract act-verbale-analogieen-voorbeeld

Rapportage

Allereerst wordt een algemene IQ-score weergegeven. Deze is berekend op basis van alle drie de subtests. Vervolgens wordt een IQ-score per subtest weergegeven. Ook wordt een betrouwbaarheidsinterval vermeld: de twee waarden waartussen de ware score met 80% zekerheid ligt. Deze maat geeft aan hoe betrouwbaar er gemeten is. Ook wordt per subtest weergegeven wat voor type vragen er gesteld werden, en wat de subtest beoogt te meten.

Vervolgens wordt er per referentiegroep aangegeven hoe de kandidaat gescoord heeft. Bij het opvragen van het rapport heeft de adviseur kunnen aangeven welke referentiegroepen er in het rapport zichtbaar moeten zijn. Hierbij kon gekozen worden uit VMBO, MBO, HBO/Bachelor en WO/Master, of een combinatie hiervan. Per referentiegroep ziet u de stenscore, percentielscore en T-score. Tot slot vindt u een toelichting op de scores. Hierin staat nog eens de betekenis van de IQ-score, stenscore, percentielscore, T-score en betrouwbaarheidsinterval uitgelegd.

 

Cursusoverzicht

Geen overzicht gevonden
0 STUDENTS ENROLLED

    Zoeken